Az alábbi bejegyzésemben egy kis perspektívatágítást célzom meg, mégpedig az egyik szaktárgyammal kapcsolatban. Segítségem egy projekt videó lesz, melynek ötletét Priszlinger Ferencnének köszönhetek. A már mindenkit foglalkoztató kérdésre, azaz „Hogyan lehet közelebb hozni a diákokhoz a matematikát?”-ra mutat új alternatívát a videó az IKT eszközök felhasználhatóságával egyetemben.
Lássuk mit is találhatunk ebben a videóban, ami számunkra hasznos lehet!
Először is ide sorolnám már magát a projekt témaválasztását. Geometria és kultúra kapcsolódását vizsgálták közlekedés, építészet, hétköznapok, térképészet-földrajz megközelítésekből. Magát a választást azért tartom jónak, mert annak ellenére, hogy mennyire elcsépelt témaként hangzik; nagy kutatómunkát, más meglátásokat igényel, mellyel a csoportok személyiségjegyei is megnyilvánulnak, valamint érdeklődési területeiknek megfelelő oldalról (pl.: zene) megközelíthetik a témát. Így kicsit bonthatunk azon a sztereotípián is, hogy a matekot az életbe nem fogjuk használni, „csupán” ezt a „12-13 év szenvedést” kell kibírnunk, - már ha nem ilyen irányon, tanulunk tovább, dolgozunk. – (Megjegyzés: Senki sem mondta, hogy a diákok matematikával eltöltött éveinek szenvedésnek kell lennie!- ez ellen mi, pedagógusok tehetünk legtöbbet. )
Hogyan lássunk hozzá a munkához? A csoportok szerveződhetnek érdeklődési körüknek megfelelően is, ám alkalmazhatjuk a TeamUp felületet is, mely a tanulókból véletlen módon szervez csoportokat. Ezt azért tartom jónak, mert így mindenki megtanulhatja azt, hogy hogyan is kell másokkal együtt dolgozni, esetlegesen olyan személyekkel is, akikkel nem ápolunk szorosabb köteléket. Nagy előnye ennek a felületnek, hogy magyar nyelvűre is át tudjuk állítani, így idegen nyelvi tudás sem szükséges a kezeléséhez. Adnunk kell az osztálynak egy nevet, megadni a tanulók keresztneveit, illetve a saját e-mail címünket és már kész is, használhatjuk a programot. A fent említett érv alapján én mindenképp használnám, továbbá: nekünk, pedagógusoknak ez a program időt is megspórol, hiszen nem feltétlenül kell így mindig azon agyalni kiket is rakjunk egy csoportba.
Ha már megvannak a csoportok, akkor érdemes készíttetni velük egy gondolattérképet, mellyel ötletbörzéjük eredményeit szemléltethetik, ami jó kiindulópont lehet a kutatómunka elkezdéséhez. Ehhez is találunk egy online-felületet: Coggle.
Hogyan dokumentáljunk? A projektben szereplő adatok, eredmények dokumentálására, illetve a végleges produktum megnyilvánulására hoztak létre egy online felületet. Ezt én mindenképp jónak tartom, hiszen a csoport és az oktató számára bármikor bárhol hozzáférhető- megszűnik az akadály, hogy mikor üljenek le a csoporttársak együtt létrehozni-, másrészt ennek az összeállításával, illetve a PPT bemutató elkészítésével tovább erősíthetjük bennük, azt az érzést: tényleg volt értelme a befektetett munkának. Látható: a tanulók valóban élvezik egymás előadását, kíváncsiak rá, vagyis kíváncsiak a matematikára is!
És majd elfelejtettem, nem kell annyi könyvet, füzetet cipelni, hiszen a munka az online felületen zajlik! :-)
De kik értékeljenek? Merül fel mindenkiben joggal a kérdés. Ők az EDU 2.0 program segítségével oldották meg ezt, tehát az osztálytársak értékeltek, nemcsak a hagyományos pontozós módszerrel (max 10 pont adható például arra, hogy „a prezentációban minden tag részt vállalt”), hanem kritikát is fogalmazhattak meg a másik számára- és éltek is ezzel a lehetőséggel. Úgy gondolom nemcsak az fontos, hogy a pedagógus szövegesen értékeljen, talán az még fontosabb, hogy a társaink mit gondolnak rólunk, munkánkról.
Mi az, amit én ebből tanultam?
- A megtekintett film segített nekem abban, hogyan is lehet az oktatásba, s főként a matematikaoktatásba az IKT eszközöket felhasználni, úgy, hogy kedvcsinálóként hasson. Nem lehetetlen, ez látható.
- A filmben látott fejlesztő értékelési eszköz a saját szakterületen is alkalmazható, akár a módszer teljes átvételével is. Széleskörűbb, s talán igazságosabb értékelést is kapunk, ha a diákok saját munkájukat, illetve diáktársukat is értékelik. Mindemellett szükségszerűnek tartom a pedagógus visszajelzését is. Kiemelendő, hogy a rendszer nem csak a pontokat, tudja kezelni, hanem formativ értékelésre is lehetőséget nyújt.
- A megtekintett film segített nekem abban, hogy egy olyan projektet sajátíthassak el, melyet leendő pedagógusként akár teljes átvétellel én is meg tudok majd csinálni. Természetesen az osztály igényeit, adottságait, egyediségeit figyelembe véve.
Milyen aggodalmaim maradtak?
- Még mindig vannak olyan iskolák, illetve családok ahol ez az online felületen történő mindennapos munka nem biztosított. Így kétségeim vannak a projekt ilyen környezetben történő megvalósításán. Mindez természetesen akár IKT eszközök nélkül is megvalósítható, de jóval problémásabb (lásd papírok elkallódása, munka nyomon követhetősége…)
- A fent említett projektre a pedagógus 3 hetet biztosított. Ez a jelenlegi oktatási viszonyok között nem tudom, mennyire lenne kivitelezhető, ám ennek ellenére szükségszerűnek tartanám az időt erre a projektre!
Ajánlás, összegzés:
Ajánlom minden olyan pedagógusnak e módszert, aki arra kíván törekedni, hogy a diákjai közelebb kerüljenek ehhez a természettudományos tárgyhoz. Igaz, sok időt igényel, bár szerintem megéri befektetni az időt. Úgy gondolom, hogy az ilyen jellegű feladatokkal a diákok talán ráeszmélnek arra, nem a világ vége matematikát tanulni és érteni. :-)
Remélem sikerült irányt mutatnom, további kellemes nézelődést kívánok mindenkinek az oldalamon, illetve az IKT Műhely 2014 videói között. :-)
Hivatkozások a képekre, illetve a „piros betűkre” kattintva érhetők el.