Élménytár

Érték, Élmény, Tanulás

Avantgárd

2017. május 06. 23:24 - M.Dalma

Az utolsó előtti bejegyzésemben egy magyar irodalom órára fogok reflektálni. Célcsoportja a 12. osztály tanulói, akik a 20. századi irodalom szépségeivel ismerkednek meg. Alapvetően egy bevezető, témafelvezető óráról volt szó. Nagy izgalommal vártam személy szerint az órát, mert az irodalom, mint rég nem látott barátommal találkozhattam. Lássuk mi is történt!
 Vaszilij Kandinszkij Improvizáció No. 217. Szürke ovál, 1917

Motiváció:

Egy művészeti osztályban nyilván könnyebb felkelteni az érdeklődést a téma iránt, mint egy természettudományos osztályban. Ennek áthidalására a  tanári páros nagyon kreatív motivációs ötlettel állt elő: képeket, képzőművészeti alkotásokat, verseket vetítettek nekünk PPT segítségével, és az volt a feladatunk, hogy a művek során bennünk felmerülő gondolatokat, érzéseket nyilvánosságra hozzuk. A probléma abból adódott, hogy gondolataink kevésbé áradtak, mint a tanári páros gondolta volna. Gyakran szólítottak fel valakit, hogy érzéseit megossza, ami a helyzet kezelése szempontjából egy alternatíva. Én kínálnék mellé egy másikat is: sokat segített volna számunkra, ha esetleg a tanár úr is elmondja a véleményét, ezáltal továbblendítve a csoport elakadását; illetve, ha provokatív kérdéseket tett volna fel, vagy olyasmit mondd ami annyira oda nem illő, hogy vitára serkenti a hallgatóságot. 

Kandinszkij kompozíciója

Módszerek:

Változatos módszereket alkalmaztak a tanárjelöltek: a motivációs játék után egy átfogó tanári előadást hallhattunk az avantgárdról (időbeli elhelyezése, szó eredete, jellemzői).

Ezt követően néhány irányzatát csoportmunkában - mozaik módszerrel- dolgoztuk fel, s az elsajátított tartalmakról egy könnyed játékos alkalmazás segítségével adtunk számot. Külön ki kell itt emelni pozitívumát, hiszen ez az alkalmazás- melyről lejjebb még írni fogok- nem teremtett versenyhelyzetet, önellenőrzési funkciója volt.

Magáról az alkalmazott mozaik módszerről: nem teljes egészében valósult meg. 3 csoportra osztottak minket, ahol a futurizmus, expresszionizmus, és szürrealizmus irányzatokkal foglalkoztunk. Munkánkat előre elkészített feladatlapok segítették, melyet a tanárok által kivetített címen lehetett elérni. A tanár nő a dadaizmuson keresztül mutatta be a csapatoknak, mi is lesz a pontos feladatuk, így mindenki számára világosak, érthetőek voltak. A csoportmunka a feladatlap kitöltése volt, amihez kapcsolódó részfeladatokra beosztottak minket ( időfelelős, kereső, jegyzetelő). Ezt a mozzanatot már nem feltétlenül vélem indokoltnak, hiszen egy 12. osztályról van szó, ezt személy szerint én már túl direkt utasításnak éreztem. Én lehet több szabadságot adnék ebben egy ilyen korú osztálynak. A saját téma feldolgozása után mixelt csoportok jöttek létre: a különböző irányzatok 1-1 képviselője ült össze, és adta át tudását a másiknak. Ezen a ponton lett megszakítva a mozaik módszer, melyet helyesnek gondolok: hiszen mindenki elsajátította a tudást, nem volt indokolt, hogy az eredeti csapat összeüljön és megbeszélje tapasztalatait -ezt már időveszteségnek vélem.- Sikeresnek bizonyult, jól megvalósítható terv volt ez. 

Végül pedig a házi feladat : mindenki egyénre szabott címet illetve irányzatot húzott egy kis dobozból, és egy ezen szempontok alapján íródó verset kell majd elküldeni a tanároknak. 

 

Utazó félemberek- szürrealizmus

Technológiai eszközök:

Talán az egyik legszínesebb óráról kell beszélnem, amikor a felhasznált technológiai eszközökről reflektálok. Mivel is találkoztunk az órán? PPT-vel a bevezető játéknál; Symbaloo - az órán használt linkek összegyűjtéséhez; Google Drive- feladatlapok tárolására; Learningapps.org - elsajátított tudás önellenőrzésére, illetve egy Legyen Ön is milliomos kvíz alkalmazására; Padlet- önreflexió, egyéni órai munkánk értékelésére. 

Ezek közül a legadaptálhatóbbnak a linkek gyűjtésére alkalmas Symbaloo oldalt tartom, mely alkalmas digitális könyvjelzők létrehozására, így akár egyéni tanulási utak is kiépíthetők a segítségével. Bárhol elérhetjük, bármely gépről belépés után, illetve meg is oszthatjuk-mint az órán történt-. Továbbgondolva, például nagyon hasznos lenne történelem tanárként összegyűjteni az egyes korszakokhoz kapcsolódó hiteles  linkeket, ezzel például a diákok témazáróra/érettségire való készülését segítve. Ide videók linkjét, filmek elérhetőségét, források linkjét gyűjthetnénk csokorba, így bármelyik tanítási órán, ha csak eszünkbe jut egy oda illő videó máris elérhetjük, megmutathatjuk diákjainknak.
Az oldal pozitívuma, hogy könnyen kezelhető, jól átlátható-ami az órai alkalmazásánál is megmutatkozott. Tanári instrukció hozzá az volt, hogy kivetítették a PPT-n az elérhetőséget, amit mindenkinek meg kellett nyitnia. Ezt elegendőnek gondolom. 

Értékelő eszközök:

 Sajnos az értékelő eszközt nem tudtuk elérni az órán, hibás link megadása miatt- ami természetesen bármikor velünk is előfordulhat. A tanári pár jól áthidalta ezt: háziként el kell majd küldeni az órai munkánk értékelését nekik. A cél az önismeret fejlesztése, képességeinkhez mért munkavégzésünk értékelése, melyre kiváló a fent említett Padlet. 


Az emlékezet állandósága

 

Összességében nagyon tartalmas és technológiai szempontból a legszínesebb órán vehettem részt. A tanárok által kitűzött célok szinte teljesen megvalósultak, a munka során fellépő komplikációkat jól kezelték. Mindemellett más tárgyakra adaptálható módszereket, eszközöket is mutattak nekünk, melyet ez úton szeretnék megköszönni nekik ! :)

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elmenytar-tudas.blog.hu/api/trackback/id/tr5812484849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása