Élménytár

Érték, Élmény, Tanulás

Reflexió egy informatika óráról

2017. május 03. 10:22 - M.Dalma

Az aktuális bejegyzésemben  két hallgatótársam által középiskolai diákok számára tartott informatika órára fogok reflektálni. Az órán a diákok a programozás alapjait sajátíthat
ták el a Scratch alkalmazás segítségével. Magát a témaválasztást igen érdekesnek tartom, hiszen az átlag középiskolákban a programozás kevésbé játszik fontos szerepet az informatikaoktatásban. 

 

Motiváció:

A tanári pár egy apró animációval igyekezett felkelteni az érdeklődését a diákoknak: üdvözlőkártyát mutatott be, melyen egy torta volt látható, ami folyton kisebb lett (mintha harapnának belőle) és a végén egy kis bogár kúszott elő ami Boldog Születésnapot kívánt. Az animáció látványos, könnyed, színes és kreatív volt, melyet egyszerűen el lehetett készíteni. Ezen felbátorodva mi, mint diákok is készítettünk- tanári vezénylés mellett- hasonló animációt. Úgy gondolom ezzel a gesztussal már az óra elején sikerült megnyerni a diákok figyelmét és érdeklődését, megteremteni motivációjukat azzal, hogy megmutatták nekünk, tényleg milyen egyszerűen tudunk akár mi is ilyet készíteni. 

Módszerek: 

Láthattunk tanári vezetéssel irányított egyéni munkát- a saját üdvözlőkártyánk elkészítésekor- illetve csoportmunkát is- csoportoknak saját történetet kellett kitalálniuk, illetve megvalósítaniuk-.

Részletesebben a tanári vezetéssel irányított egyéni munkára reflektálnék. Magát az ötletet hasznosnak tartom az informatika oktatás során, hiszen jó esetben a diákok és a tanár együtt tud haladni, egy ütemben dolgoznak- nem lesz potyautas, senki sem marad le. Az órán elhangzott tanári instrukciók is pontosak, egyértelműek voltam, ám néhol halknak tűntek. Amit én személy szerint hiányoltam az az volt, hogy a tanár visszakérdezzen, hogy mindenki ott tart-e ahol ő, elakadt-e valaki, ezzel is biztosítva az együtt történő előrehaladást. Úgy gondolom ezek a kérdések, illetve visszacsatolások nagyon fontosak, hiszen gondoljunk bele, hogy egy 30 fős osztályban milyen könnyen elveszíthetünk tanulókat/tanulói csoportokat, sőt rosszabb esetben az egész osztályt a munkafolyamat során. Nem engedhetjük meg pedagógusként azt a luxust, hogy fél mondatban vissza ne kérdezzünk, hogy mindenki megvan-e. (Ez a gondolat természetesen nemcsak az informatika oktatásra vonatkozik!) Ezt kicsit ellensúlyozta az a tény, hogy a tanári pár egyik tagja folyamatosan körbejárt, s ellenőrizte, segítette a tanulók munkáját. 

Technológiai eszközök:

 Előzetes tudás és készségfelmérő kérdőívet kellett kitöltenünk egy Google Forms segítségével, melynek hozadéka az volt, hogy a csoportokat ez alapján szervezték meg a tanárok. Ezt mindenképp pozitívumként kell kiemelnem, főleg egy olyan tantárgy esetében ahol a tájékozottság nagyon fontos, lásd informatika, zene, vagy épp egy olyan óra ahol nagyban építeni kell a készségekre. Előnyös a tanári előkészületek szempontjából, ha tudja milyen diák tájékozottsággal van dolga, mit milyen mélységben kell elmagyaráznia a következő órán. Még egy pozitívum, ha olyan kérdőívet készítünk, aminek kitöltése nem vesz nagy időt igénybe, ezáltal a diákokat is motiválja a kitöltésre, illetve annak hiányában esetleg plusz pontokat lehet szerezni érte. Úgy gondolom, hogy a kitűzött pedagógiai célt nagyrészt elérte, hiszen 1-2 tanuló volt aki nem töltötte azt ki. 

Az óra nagy részében a Scratch alkalmazás segítségével készítettük el produktumainkat, mind egyénileg mind csoportban. Az alkalmazás előnye, hogy egyszerűen, érhetően tudunk vele apró, de ugyanakkor látványos animációkat tervezni. Jelentősége abban rejlik még, hogy offline verziója is van, illetve magyar nyelvű programozási nyelvvel is meg van áldva. Mindenkinek ajánlom használatát, általános iskola akár 4-5. osztályától egészen érettségiig, szórakoztató, izgalmas program :)

 

 Értékelési eszközök:

A tanári pár értékelő eszköze is az alkalmazott program volt. A csoportmunka során előállított terméket értékelték a megadott szempontok szerint: valami történetet kellett elmesélni az animációnak, amiben mozgás, szöveg volt. A kritériumokat a tanári blogokon érhettük el. A kritériumok megfogalmazása pontos, egyértelmű, jól számon követhető volt. Szuper, jól eltalált, áttekinthető követelményt sikerült összeállítaniuk, gratulálok! :)

 Annak ellenére, hogy nem állok közel az informatikához nagyon motiválttá tudtak tenni a programozást illetően, hiszen sikerült megmutatniuk, hogy én is létre tudok hozni egy animációt. Köszönöm ezt a szép élményt! :)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elmenytar-tudas.blog.hu/api/trackback/id/tr3712475893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása