Élménytár

Érték, Élmény, Tanulás

A forró éghajlati övezet

2017. május 03. 23:04 - M.Dalma

Az alábbi bejegyzésemmel egy régebbi természetföldrajz órára fogok reflektálni. Motiváció megteremtése, alkalmazott módszerek, technológiai eszközök illetve értékelés szempontjából kívánom elemezni az órát. Láttuk mi is történt!

Motiváció:

A kis tanárok az óra eleji motiváció megteremtésére képeket vetítettek nekünk, melyeken 1-1 állat volt látható, és be kellett azonosítani hol is él. Úgy gondolom, ez egy nagyon ötletes, egyszerű gondolat a figyelem felkeltésére, hiszen melyik gyermek (6-18 évig) ne szeretné az állatokat nézegetni. Ez mindenképp egy könnyed, ráhangolódó, pihentető feladat volt, mely elnyerte célját az órán azt hiszem. További pozitívuma, hogy ez a feladat a biológia és a földrajz szoros kapcsolatát is szemlélteti a tanulók számára. 

Módszerek:

Frontális tanári előadáson át találkozhattunk itt is csoportmunkával, illetve azon belül egyéni munkával. A tanári karnak sikerült olyan csoportfeladatokat összeállítania, melyek ténylegesen megkövetelték a tagoktól a pontos, precíz munkamegosztáson alapuló munkamorált. A csoportoktól elvárták, hogy beosszák, ki mely feladatokat végzi, ezzel is az"életre" nevelve. A csoportproduktum ismét a prezentációs-kommunikációs készségekre erősített rá, hiszen 1 tagnak be kellett mutatni a munkát. A hőmérséklet-csapadék diagram elkészítésére különböző ötletek születtek: volt aki Paint-tel készítette el, s volt aki az Excel diagramkészítő funkciójával; ebben szabad kezet kaptak a csapatok. 

Technológiai eszközök:

Jól bevált Team Up alkalmazás segített a csapatokra bontásra. A csapatok munkáikat PowerPoint Prezentációban készítették el, s mellé a diagramot a fent említett két módon. 

Újdonságnak számított, hogy a csapatok a forró éghajlati övezeten belüli feldolgozandó résztémáikat QR kód olvasó segítségével tudhatták meg. Buktatója volt az olvasónak, hogy a táblára kivetítve nem sikerült elsőre beolvasni mindenkinek, illetve gondot okozott az is, hogy ne takarjuk ki a kivetített kódot az olvasás közben. Erre más alternatív megoldás lehetne erre például, ha a kódokat egy közös osztályoldalra, vagy tanári blogra töltik fel előre, így az órán mindenki a saját gépéről tudja beolvasni, ezzel kiküszöbölve a takarás  és pontatlanság lehetőségét.  

Az adoptálhatóságát mutatná az, ha matematika órán a tanulói feladatlapokra kinyomtatott kód alapján találnák meg a diákok például a feladatok megoldását, ezzel is a témazáróra való készülésüket segítve. Hiszen fontosnak tartom azt, hogy mintaszerűen kidolgozott példákat is lássanak, ezzel fejlesztve a precizitásra való hajlamukat, érzéküket. Sok diák felejtkezik meg például az értelmezési tartomány vizsgálatáról, illetve az ellenőrzés fontosságáról; ezzel a módszerrel /alkalmazással mindez kiküszöbölhető vagy legalábbis csökkenthető lenne. 

Értékelési eszközök:

 Az óra végén a már jól bevált Kahoot alkalmazás segítségével lett az elsajátított tudás felmérve. Az alkalmazás igazi versenyhelyzetet teremtett, mely motiváló erőként hatott a társaság egy részére. Azonban nem szabad elfelejtkeznünk arról sem, hogy lesznek olyan diákjaink, akik kevésbé preferálják a versenyszituációkat, sőt leblokkolnak olykor. Természetesen fejlesztenünk kell majd ezen tanulókban is a versenyhelyzetben való helytállást, ám nem feltétlenül ezzel az alkalmazással. 

 

Összességében egy nagyon tartalmas órának lehettem szemtanúja, sok hasznos tapasztalattal gazdagodtam. Annak ellenére, hogy vannak visszacsengő alkalmazások, mégis teljesen más kontextusba tudják helyezni az adott órát tartó kis tanárok és teljesen más gondolatokat tudnak ébreszteni bennem. Köszönöm nekik. 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elmenytar-tudas.blog.hu/api/trackback/id/tr7412478333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása