Élménytár

Érték, Élmény, Tanulás

Vitaminok és ásványi anyagok- az egészséges táplálkozás alappillérei

2017. május 03. 09:21 - M.Dalma

Az alábbi bejegyzésemben egy 11. évfolyamosok számára tervezett 45 perces biológiafoglalkozásra fogok reflektálni a leadott foglalkozásterv és anyagok alapján. A foglalkozás gyújtópontja a vitaminok és ásványi anyagok témaköre, s ennek kapcsán az egészségtudatos és felelősségteljes táplálkozás.

 

Motiváció :

Úgy gondolom igen szép, és egyszerre nehéz vállalkozásra kötelezték el magukat a tanárok, már csak a témaválasztást illetően is.  Fontos lenne, hogy tisztában legyenek azzal a diákok, hogy mely ételekben milyen szervezet számára létfontosságú vitaminok, ásványi anyagok találhatók, hogy ennek megfelelően tudjanak táplálkozni- természetesen a család anyagi kereteit figyelembe véve-. Helyesen célként tűzték ki a tanárok is azt, hogy a táplálkozással kapcsolatos tévhiteket, rossz szokásokat feloszlassák.

Az óra elején alkalmazott kreatív, dekoratív ppt is motiváló erőként hathat a diákokra, hiszen szemeiket odavonzza a témára. Ezt jól lehet azzal fokozni, hogy a tanárok gyümölcsöket, bolti termékeket hoznak be az órára, melyeket az óra során illusztrációként alkalmaznak, sőt kisebbek esetében az óra végén el is fogyasztanak. A figyelemfelkeltő, olykor provokatív kérdések is jó motivációs eszköz lehet, nem csak a fiatalabb diákok körében.

Összefoglalva úgy gondolom, hogy a tanári hármasnak sikerült olyan eszközökhöz nyúlnia a motiváció megteremtéséhez, melyek kézenfekvők, mégis kreatívak.

Módszerek:

Az óra eleji tanári bevezető, előadás azért szerencsés főleg idősebb tanulók esetében, mert a téma iránti fogékonyságuk alacsonyabb - hiszen már majdnem felnőttekről beszélünk, akiknek megszokott étrendjük van, változtatniuk is nehezebb azon-. A provokatív kérdések, a színes prezentáció, a bevitt gyümölcsök segítenek abban, hogy elnyerjék a tanuló figyelmét. Hiszen ha sikerül bevonni a tanulókat, akkor az óra többi részében már sajátjukénak fogják érezni a témát, sokkal jobban tudnak együttdolgozni csoportban.

A csoportmunkában tetszik, hogy nem osztották fel, mely csapattag mit csinál, ezzel is az egyéni felelősségvállalásra, munkamegosztásra, döntéshozatalra tanítva őket.  A munkamegosztás lehetővé teszi azt, hogy mindenkitől pontos, precíz munkavégzést várjon el a tanár, elkerülve a potyautasokat.  Mindenképpen hasznos, hogy mindmap-et készítettek velük a tanárok, így a lényeget is ki kellett tudniuk emelni, s összefüggésekben kell gondolkodniuk a jó gondolattérképhez. A kommunikációs illetve prezentációs készségeiket pedig a többieknek való anyag megtanításában tudták fejleszteni, ami ismét dicséretes tanári célkitűzés.

Technológiai eszközök:

A csoportszervezésre a már látott TeamUp alkalmazást használták, mely előnyeiről már a korábbi bejegyzéseimben is számot adtam: gyors, egyszerű, az embereket véletlenszerűen rendezi csoportba így biztosítva azt, hogy a tanulók idővel megtanuljanak bárkivel együttdolgozni.  Ha már csoportmunka, akkor az OnlineStopwatch sem maradhat el, melynek pozitívumait az előző posztban írtam le, s most nem szeretném ismételni.

Újítás viszont a Mindmeister alkalmazás, melynek segítségével a tanulói produktumokat lehet kreatív, színes formába önteni. Használata sem bonyolult, kisebb gyakorlást igényel csak. Ennek ellenére megjegyzendő, és kiemelendő, hogy bármilyen alkalmazás, melyet diákjainkkal használni szeretnénk, előzetesen be kell nekik mutatni, tisztában kell, hogy legyenek vele: hogyan is lehet használni, mire jó, mit hol találnak benne!! Továbbá helyettesíthető egy IKT mentes környezetben filcekkel, tollakkal és például flipchart táblával is. Tulajdonképpen hasonló hatás érhető el mindkét környezetben, kisebbeknél lehet élvezetesebb egy kézzel fogható/kézzel készített plakát, mint egy elektronikus. Viszont az online plakáthoz kevesebb eszköz kell, kevesebb tanári előkészület. Azonban a gátat még mindig az iskolák felszereltsége, internethez/gépteremhez való hozzáférése adja.  Kitekintésként pedig ezt a Mindmap-módszert nagyon jól adaptálhatónak látom például a történelem oktatás kapcsán, melynek kivitelezési ötletéről korábbi bejegyzésemben már szóltam. 

Az óra végi Kahoot alkalmazásról pedig az értékelő eszközök fülnél szólok bővebben.

 

Értékelési eszközök:

Kahoot alkalmazás segítségével minden tanuló egyéni teljesítményét értékelték a tanárok. Dicséretes, hiszen így mindenki pontos, és egységes képet kaphatott arról, hogyan is teljesített az órán, mit jegyzett meg a tananyagból. Az alkalmazás pozitívuma, hogy rögtön kiértékeli az eredményeket, így nem kell a pedagógus kollégának a javítással fáradozni, s mindemellett azonnali visszajelzést kap ő maga is az összesítésben elért eredmények által az óra sikerességéről. Ezt a módszert tulajdonképpen más tárgyakra is át lehet örökíteni: történelem, magyar nyelv és irodalom, nyelvi órák, sőt még akár természettudományos elméleti órákra is (pl.: fizika). Úgy gondolom, hogy ebben a rohanó világban minél fontosabb lenne az, hogy az elért teljesítményünkről azonnali, reális képet kapjunk, erre tökéletes ez az alkalmazás.

 

Nem csak a tanárok vállalkozása dicséretes ebben az óratervben, hanem a leírt célok, és a leírt megvalósítások is. Az órát a terv alapján korrektnek, 45 perc alatt megvalósíthatónak tartom. Összefoglalva sok adaptív ötlet van benne, melyeket más tantárgyak esetében is lehet alkalmazni a fent leírt gondolatok alapján.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elmenytar-tudas.blog.hu/api/trackback/id/tr8512475869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása